A: Overzicht B: Ronta C: Florance D: Monteriggioni E: Siena F: Pisa G: Luca H: Arezzo I: Abbudia San Salvatore J: Rome K: Assisi L: Verona M: San Zeno di Montagna N: Nogo Torbole O: Bruinkool winning

Na zomeren in Italië

Reisverslag 3 t/m 14 september 2012

3 september

Om 6:45 vertrokken en gelukkig weinig file last tot Amsterdam. Daarna vlot door kunnen rijden tot Den Bosch. Door wegwerkzaamheden daar wat vertraging op gelopen maar toch om 9:15 in Asten. En kwartier eerder als vermeld in mijn reispapieren.
We hebben een reisleidster op de bus. Ze verteld veel onderweg.
Onderweg in Duitsland hebben we anderhalf uur stil gestaan. De chauffeur melde dat er, volgens de verkeersinformatie, ongeveer 10 kilometer verder een auto in de brand stond.
Uiteindelijk kwamen we bij een hotel. Dit herkende ik van een eerdere reis, maar dat was niet het goede. Bij het juiste hotel aangekomen was er even gestoei met de administratie voor de sleutels. Mij was een kleine kamer van ongeveer 2 bij 4 meter toebedeeld, dit is inclusief de badcel.

4 september

Na een uitgebreid ontbijtbuffet, verdeeld over meerdere tafels, in de bus voor de tweede reisdag.
Op meerdere plekken moest er langzaam gereden worden door wegwerkzaamheden waardoor we voor de Brenner de lunch stop hadden.
Eenmaal in Italië zonder problemen door kunnen rijden naar Ronta voor het eerste logeer adres.

5 september

Verona
San Zeno di Montagna

13 september

We zijn begonnen met een toeristische rit naar het noorden langs het Gardameer. Aan de noordoever een lange koffiepauze.
Nago Torbolo Volgens de verkeersinformatie stond er een file voor de grens. De chauffeur kent de regio en heeft de oude route door de Brennerpas genomen.
Onderweg zagen we besneeuwde bergtoppen! Vlak na de grens weer de snelweg op en zonder veel oponthoud naar het overnachtingshotel in Duitsland.

14 september

We hebben in Duitsland goed door kunnen rijden. Hierdoor konden we vlak voor de grens naar Nederland nog even stoppen bij de bruinkool winning.

Ronta

Het eerste hotel in Italië

Florance

Vandaag al in de morgen met de trein naar Florance, waar ik samen met 5 reisgenoten naar Giardino di Boboli, de tuin bij het Palazzo Pitti geweest ben.

Achter in de tuin staat een pand wat nu is ingericht als porcelein museum. Daar kwam ik een servies tegen met dit melkkannetje.

Om 13:30 stond de hele groep bij de Dom voor een rondleiding met een gids. Deze dame herkende mij van een vorige reis.
In deze stad woonden en werkten de grootste kunstenaars zoals Dante en Michelangelo, maar ook invloedrijke staatsmannen als Machiavelli en de Medici’s.
Bij de rondwandeling hoort natuurlijk een bezoekja aan de Ponte Vecio. Het domein van Edelsmeden.

Aan het eind van de middag hebben we bij op een terrasje nog wat gedronken. Hier bleken ze een ruime keuze aan gebakjes te hebben.

Monteriggioni

Monteriggioni is gelegen op een heuvel en is volgens velen het meest authentieke middeleeuwse stadje van Toscane. Oorspronkelijk een buitenpost voor de stadsstaat Siëna. Op de muren rond het stadje staan 14 torens.

Siena

Hier hebben we in kleine groepjes rondgelopen hebben. Op afstand zagen we al een muur van een begonnen maar niet voltooide uitbreiding van de Cathedrala di Santa Maria Assnta.

Deze catedraal heeft een mooie koepel met cassetes.

Oorspronkelijk wilde 3 reisgenoten samen met mij naar het museum in het stadhuis.
Dit was echter gesloten voor een huwelijks rapportage. Daarom zijn we naar de dom gegaan waar in de vloer 38 mozaïeken te zien zijn met bijbel taferelen.
Na de Dom zijn we in een klein restaurant gaan lunchen, allemaal een broodje en gezamenlijk een fles Chianti.

Pisa

Reisbussen moeten tegenwoordig buiten het centrum blijven. Vanaf een grote parkeerplaats wordt wel een shuttle dienst geboden tot vrij dicht bij de Dom met zijn scheve toren.
Daar wat rond gelopen en de toren niet beklommen. Dat kost tegenwoordig € 15,00!

In een straatje richting de oude stad een kopje koffie genomen met de reisleidster en twee reisgenoten.
Daarna gezamenlijk nog een stukje verder de stad in, maar de reisleidster vond het al snel tijd om terug te gaan naar de bus.

Luca

Eerst bij de VVV een plattegrond gescoord en daarna de stad in. Al snel heb ik met een andere reisgenoot van de groep afgesplitst en rondgelopen.
Hier kwamen we een beeld tegen van een bekende componist: Puccini.

Een bekende plek is een plein gebouwd op en rond de vroegere Romeinse arena.
Daar zijn we tot slot geweest om nog wat te drinken. Een gedeelte van de groep zat hier al.
We zijn erbij gaan zitten, maar zij waren al klaar met de consumptie. Zij vertrokken eerder met de reisleidster.

Toen wij tweeën de drankjes ook op hadden zijn we ook vertrokken, maar waren eerder op het verzamelpunt.

Arezzo

Hier heb ik met een reisgenoot gewandeld. We zagen onder andere deze spitse toren.

Een plein waar veel gebouwen wapenschilden aan de gevels hebben hangen.

De restanten van een Romeinse arena.

En een politie auto uitermate geschikt voor snelle achtervolgingen.

Abbudia San Salvatore

Het hotel van de weg af gezien.
Ik ben in eerste instantie met een reisgenoot gaan zwerven door het oudste gedeelte van Abbedia.

Buiten de stadspoorten zijn we met nog een reisgenoot terecht gekomen bij een museum wat de plaatselijk mijnbouw toont.

Rome

Naar de rand van Rome met de bus, daar vandaan met de metro naar het Coloseum waar de gids op ons wachtte.
Onder leiding van deze gids hebben we de restanten uit de Romeinse tijd, vroege middeleeuwen en nieuwer bekeken.
Onderweg kwamen ook nog een steeg tegen.

En bij een restaurant een kunstige watermeloen.

Bij de Trevi fontein de lunchpauze, dat wordt vanaf 2013 moeilijker, dan mag je niet meer daat op straat eten.
De rondwandeling eindigde bij de Sint Pieter.

Na de rondleiding en wat vrije tijd met een stadsbus naar een restaurant wat de reisleidster al geboekt had.
Hiervoor hadden bij het begin van de reis al betaald.

Na het eten met de metro terug naar de bus.
We waren eerst in de verkeerde gestapt, waardoor we een halte terug moesten om op de juiste te stappen.

Assisi

Vooral bekend door Franciscus. Aan de rand van de oude vesting staan twee kerken boven elkaar waar later nog een crypte onder gemaakt is. In de crypte ligt Franciscus.
Met deze voorgevel.

En dit als ondersteuning van de bijgebouwen.

Daar in de buurt kwam ik nog een opmerkelijk uithangbord tegen.

Op de weg terug naar het hotel zijn we gestopt bij de restanten van een Romeins badhuis.
Hier heeft een gedeelte van de groep met de voetjes in het zwavelhoudende water gezeten.

Bij veel landhuizen zie een rij cypressen lang de oprijlaan.

Verona

Hier was afgesproken met een gids. Dit keer een leuke jonge vrouw, tweetalig opgevoed.

Na een korte rit door de stad een rondwandeling. Met een bezoek aan het "balkonnetje" van Julia.
Hier vlak bij zagen we straat artiesten waarbij je je afvraagd: "Hoe kan dat nou?"

Aan het eind van de tour werden we overvallen door een noodweer. Gelukkig waren de overdekte terrasjes dichtbij.

San Zeno di Montagna

In het geboekte hotel bleek het noodweer voor wateroverlast gezorgd te hebben waardoor een gedeelte van de groep om geboekt was naar een ander hotel.
Er tegenover staat een kerk met een korte spits.

Nago Torbole

Hier zag ik een bijzondere tandem staan bij een verhuurder.

Later op de dag, in de Alpen zagen we de eerste verse sneeuw van de winter 2012-2013.

Bruinkool winning

Vlak voordat we grens naar Nederland over gingen heeft de chauffeut nog een foto stop gehouden bij de Duitse bruinkool winning.

Bij het wisselpunt in Asten nog een koffe tafel, en daarna in de auto naar huis.